måndag 29 april 2019

Naturkunskap

Idag har vi rensat ogräs , fyllt på med jord samt planterat fröer i våra pallkragar. Vi planterade morötter, sallad och rödbetor. Barnen tyckte det var spännande att få hälla i jord, fröer och sedan vattna. Nu kommer vi följa processen ute i pallkragarna och låta barnen vattna. Efter sommaren hoppas vi på att vi kan få smaka på goda morötter, rödbetor och sallad. Genom att plantera grönsaker som vi sedan kan smaka på ger vi barnen möjligheten till att få uppleva med alla sina sinnen.

Ängdala har under det gångna året arbetat med läslyftet som inriktar sig på naturkunskap samt teknik. Den sista månaden har vi jobbat med att väcka barnens intresse för naturkunskap utifrån barnlitteratur. Vi har tittat i boken " Castor odlar " samt andra barnböker som besriver hur man gör när man planterar.













"Förskolan ska ge varje barn föruttsätningar för ett växande ansvar och intresse för hållbar 
utveckling " Lpfö 2018 .

I den nya läroplanen som är gällande står det skrivit att förskolan ska bedriva undervisning för barn i alla åldrar med omsorg och lek som huvud fokus. Här har vi en aktivitet som grundar sig på barnens intresse samt lusten att leka. Samtidigt som vi leker sker en medveten undervisning med barnen där de tar del av läroplanens rktlinjer. 

" Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla "

  • förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
  • förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar