måndag 29 oktober 2018

Vattenprojekt: flyta - sjunka

För ett par veckor sedan fick barnen prova en vattenlek där vi la olika föremål i en balja med vatten. En grupp använde naturmaterial som t ex löv, stenar, pinnar och de andra två grupperna använde olika föremål som vi hittade på avdelningen. T ex lego, klossar, djur och bestick. 

Under aktivitetens gång benämnde vi pedagoger vad som flöt respektive sjönk. I en av grupperna kunde vi se att barnen fick en förståelse för att vissa saker stannade kvar vid ytan, medan resten sjönk ner till botten av baljan. De undersökte och försökte få de flytande föremålen att sjunka genom att trycka ner dem. 




Förskolan ska sträva efter att varje barn;
-utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka
- utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska (a.a) och samtala om naturvetenskap
-tillägnat sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar